Träningspartner.se

Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
 
Grön juice med fördelarna av ingefära

Visa Meny
 

Den här juicen har en riktigt härlig grön färg och är väldigt enkel och frisk i smaken. Den innehåller:

 

- Färskpressad citron

- Fryst mango

- Bladspenat

- En stor bit ingefära 

 

Samt vatten för konsistensens skull! En riktig boost. Framförallt på morgonkvisten då den ger en frisk start på dagen! Ingefäran är bra på många sätt och här kommer 8 fördelar med att addera ingefära till din kost:

 

1. Stärker hjärtat. Extrakt från ingefära har 3,5 gånger bättre effekt på högt blodtryck än den aktiva substansen i blodtrycksmedicin. Det visar forskning som även funnit att ingefära minskar kolesterolhalterna i blodet. Detta kan rädda dig från både hjärtsjukdom och stroke.


2. Lindrar migrän. Om du regelbundet äter ingefära motverkas inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl som kan orsaka huvudvärk och migrän.


3. Botar förkylningar. Roten har antiinflammatoriska egenskaper och är en av de kryddor som innehåller flest antioxidanter. Du kan bli fri från envis snuva med riven ingefära och som förebyggande åtgärd minskar du även risken för övriga infektioner eftersom ditt immunförsvar stärks.


4. Hjälper onda magar. Ett klassiskt användningsområde för kryddan är att lindra magbesvär. Matsmältningen förbättras, gasbildning avhjälps, diarré botas och förstoppning motverkas. Inom medicinen har ingefära även bevisat god effekt mot illamående och åksjuka.

 

Ingefära
 


5. Förbränner kalorier. Vill du tappa några kilo eller behålla din idealvikt är det all idé att äta ingefära. Din ämnesomsättning ökar och amerikanska studier har visat att du kan förbränna 43 kalorier extra genom att börja dagen med ingefära. Kryddan hjälper dessutom till att stå emot hungerkänslor.


6. Lindrar muskelvärk. Muskelsmärtor kan vara förödande, men med ingefära i kosten minskar du värken med hela 25 procent, visar en amerikansk forskningsrapport. Även som smärtlindring vid träningsvärk fungerar ingefära effektivt.


7. Mildrar mensvärk. För kvinnor i menstruerande ålder kan torkad ingefära minska blödningar med hela 46 procent. Även smärtorna lindras. I en studie fick 150 kvinnor dagligen äta 1 gram ingefärspulver under de tre första dagarna av mensen. Ingefäran gav samma resultat som smärtstillande medicin.


8. Håller dig varm. Fryser du ofta och har kalla händer och fötter? Det kan bero på dålig blodcirkulationen. Genom att lägga lite ingefära i en varm dryck ökar du blodcirkulationen och får upp värmen i kroppen.



 

Linn Jacobsson

 

 
Close menu

På träningsbloggen hittar du träningstips, produkt tips och motivation för träning i hemmet eller på företaget!

 
 

Taggar

 
 

Våra skribenter