Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Maxa din fettförbränning efter julhelgen

Visa Meny
 

Vilken träning bör man satsa på för att maxa sin fettförbränning? Hur ska man äta för att optimera fettförbränningen? Efter julhelgen är det många som ställer sig denna fråga. I detta inlägg kommer jag dela med mig av mina tips för att maxa din fettförbränning genom både träning och kost. 

 

 

 – Tung styrketräning är en bra för att göra av med kalorier och gynnar fettförbränningen även i vila. Satsa på att träna stora muskler som ben- och ryggmuskulatur. För att det ska ske en muskeltillväxt bör du utmana kroppen att lyfta tungt så att du orkar cirka tio repetitioner. Vila 20-30 sekunder mellan varje set och upprepa totalt tre gånger. Som alltid är det viktigt att tänka på att utföra rätt teknik inte minst om du tränar tungt. 

 

 

 

För att optimera fettförbränningen bör du förutom att köra tung styrketräning satsa på powerwalk i mer än 45 minuter.

 

– Att powerwalk, gärna över timmen är effektivt då du har låg puls och tränar kroppen att förbränna fett. Fördelen med lågintensiv träning är även att du orkar en längre tid. Lägg gärna till ett pass i veckan där du tränar i backar, då ökar pulsen vilket stärker ditt hjärta. Dessutom stärks lår, vader, hälsenan och rumpan vilket gör att muskelfibrerna blir större, som i sin tur gynnar fettförbränningen.


 

 

Rätt kost för att maxa fettförbränningen

 

Vill du öka fettförbränningen är det också viktigt att se över kosten. Ett vanligt fel  är att många äter för lite.

– Äter man för lite stannar fettförbränningen. Se till att du får i dig rikligt med protein. Bra proteinkällor på magert kött är kalkon, fläskfilé, skinka, tonfisk, kyckling och rostbiff. Men var inte rädd för att välja fetare proteinkällor ett par gånger i veckan, som bland annat fet fisk eller ägg för att få i dig omega-3.

Maxa din fettförbränning efter julhelgen
 

– Oavsett om du föredrar att få din energi från proteiner eller fett är det bra att välja oraffinerade livsmedel. Förslag på bra kolhydrater är bulgur, matvete, råris, potatis och quinoa. Lägg även till mycket grönsaker av olika färger! En bra riktlinje är att tänka tallriksmodellen men med dubbelt så mycket protein och hälften så mycket kolhydrater.

Maxa din fettförbränning efter julhelgen
 

Förutom att man äter för lite är det att man är stillasittande mellan träningspassen på gymmet. Vardagsmotion som exempelvis att cykla till jobbet, eller att stå framför datorn i några minuter per timme är minst lika viktigt som att träna ett par gånger på gymmet.   

 
Close menu

På träningsbloggen hittar du träningstips, produkt tips och motivation för träning i hemmet eller på företaget!

 
 

Taggar

 
 

Våra skribenter