Träningspartner.se

Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
 
Så får du bättre resultat av din träning

Visa Meny
 

Uteblir de önskade resultaten trots att du tränar? Med små knep får du stora effekter! För att uppnå så bra resultat som möjligt med din träning, finns de tre hemliga knep som du måste ha i åtanke. Det handlar om intensitet, kost och återhämtning. 


Knep nummer ett: Ju mer intensitet, desto bättre resultat.

Får du inte de önskade resultaten, trots timtals av slit i gymmet? Det beror troligen på att du har för låg intensitet.


Oavsett vilken typ av träning du gör, är det viktigt att intensiteten är hög. Glöm hur många timmar du är i gymmet. Det är inte antalet timmar som avgör dina resultat, utan intensiteten i träningen och hur mycket du får gjort. 


Intensiteten bör vara så hög att du bara orkar köra på i samma tempo i 45 minuter. 


Ett bra sätt att öka intensiteten när du kör styrka är att göra övningarna i superset. Du kombinerar två övningar efter varandra som tränar olika muskelgrupper och kör dem utan att vila emellan. Utmana dig själv och kör med tunga vikter, det ska inte kännas lätt! Använder du lätta vikter kommer du behöva göra fler set för att ta ut dig ordentligt. 


Knep nummer två: Kosten är 70 procent!

Kosten är avgörande för att uppnå de resultat du vill, oavsett om du vill bli stark eller siktar på att gå ned eller upp i vikt.


För att uppnå maximal nytta av din träning, är det viktigt att din kost är anpassad efter de mål du har. Den gamla klyschan ”Du är vad du äter” stämmer faktiskt. Ät hälsosamt och varierat, undvik socker och halvfabrikat. Hur strikt du behöver vara beror på om du är glad motionär eller elitidrottare. 

 

Kost
 


Knep nummer tre: Återhämtningen är superviktig.

Lika viktigt som det är att planera träningen och kosten är att avsätta tid för återhämtning. Din kropp behöver tid för att hinna reparera musklerna efter träning och göra dem ännu starkare.


Hur lång tid det tar för en muskel att återhämta sig beror på hur tränad du är. Det kan ta mellan 30 och 48 timmar innan en muskel har hämtat sig efter styrketräning. Ju bättre tränad du är, desto kortare återhämtningstid. 


Dina sömnvanor påverkar återhämtningen. För lite sömn kan leda till ökad mängd stresshormoner i kroppen, som kan göra att du lägger på dig fett på magen och saktar ned din förbränning.


Sömn
 

Värna om din skönhetssömn. Du behöver den för att kroppen ska bli 100 procent efter ett tufft pass!

 

 

 


Linn Jacobsson

 
Close menu

På träningsbloggen hittar du träningstips, produkt tips och motivation för träning i hemmet eller på företaget!

 
 

Taggar

 
 

Våra skribenter