Träningspartner.se

Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
 
Vintertrött? Här kommer några tips för att få din träning gjord!

Visa Meny
 

Många drabbas av vintertrötthet nu när dagarna är kortare och mörkare. Funderar du att välja en tupplur framför kvällens träningspass behöver du läsa det här!


Sitter du och gäspar just nu? Då är du långtifrån ensam. Hälften av Sveriges befolkning påverkas i någon form av årstiderna. Nu på vintern när dagarna är kortare och mörkret faller tidigare drabbas många av trötthet och energilöshet. När du känner dig seg och låg kan det kännas lockande att gömma gymkortet långt ned i väskan och i stället gå hem efter jobbet och ta en tupplur. Men faktum är att träning kan vara ett lika bra botmedel mot trötthet som en kort tupplur, eftersom många upplever att träning gör dem piggare och mer energifyllda i vardagen. För att inte glömma lyckohormonerna endorfiner som frigörs efter ett svettigt pass!

När du känner dig trött och är sugen på att ställa in träningen behöver du tänka på att om du skippar träningen kommer det med största sannolikhet göra så att kroppen blir ännu tröttare.


För att få träningen gjord kan det underlätta att träna på morgonen under de perioder som tröttheten påverkar din kropp mest som vanligtvis är under det mörkare halvåret. Det är lätt att bli för trött efter jobbet och då är det så extremt skönt att ha det gjort så att du slipper brottas med dina motvilliga träningstankar i soffan. Känslan efter en morgonträning är att helt plötsligt ligga steget före, och resten av dagen kan fördelas på jobb, familj och andra vardagssysslor. Även om det kan vara svårt att komma upp när klockan ringer tidigare än vanligt så är de värt det när det väl har blivit en ny vardags-/ morgonrutin!


Alternativet till morgonträning är att gå direkt till träningen efter jobbet. Ta med dig träningsväskan till jobbet så du inte behöver åka hem emellan, då hinner du inte känna efter så mycket. Sedan behöver du inte gå till gymmet för att det ska räknas som träning, cirkelträning hemma fungerar också de dagar du har 20-30 minuter över. Kom ihåg, någon form av träning är bättre än ingen träning alls!

 

 

Tre ytterligare tips som gör dig motiverad till träning:

 

- Bra musik i lurarna.

- Övervinn dåliga tankar mot positiva tankar (hjärnan styr dina val så försök att alltid tänka om när den försöker lura dig)

- Nya men framförallt bekväma träningskläder.

 

 

Linn Jacobsson, träningspartner.se

 
Close menu

På träningsbloggen hittar du träningstips, produkt tips och motivation för träning i hemmet eller på företaget!

 
 

Taggar

 
 

Våra skribenter