Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
 
 
 
Inga produkter hittades!
 
Här hittar du produkter för olika typer av slagträning. Vi har allt ifrån mittsar till boxningsäckar. Allt för utveckla och ta din slagträning och till en annan nivå. Hos oss finner du alltid de bästa produkterna på marknaden inom kampsport.

Boxningssäck

Funderar du på att köpa en boxningssäck? Vill du boxas för att bli vältränad? Eller vill du kunna försvara dig själv? Boxningssäcken är ett utmärkt träningsredskap både för män och kvinnor. Här får du reda på allt du behöver veta om boxningssäckar.

Det här behöver du: - Boxningssäck - Boxningshandskar - Takkrok, väggfäste eller ställning - Fjäder (mellan krok och boxningssäck)

Längd, bredd och vikt på boxningssäckar

Boxningssäckar är vanligtsvis ca 80-130 cm långa, 30-35 cm breda (i diameter) och väger runt 15-40 kg. Det finns ännu större och ännu mindre boxningssäckar, men de man hittar i vanliga träningsredskaps -och sportbutiker är oftast i storleken som beskrivs här över. En del boxningssäckar har ett cylinderformat hålrum i mitten där man kan lägga i extra vikt. De kan till exempel väga 25 kg utan extra vikt, och runt 40 kg när de har packats. Genom att kunna anpassa vikten kan man variera träningen ännu mer.

Träningen med boxningssäck

Träningen med boxningssäck är mycket jobbigare än vad man tror. Det är så mycket mer än att bara slå på en säck. Boxning kräver fotarbete, teknik och en enorm uthållighet. När du boxar aktiverar du hela kroppen och är du nybörjare orkar du nog bara boxas i några minuter åt gången. Räkna med att det tar tid innan du lär dig boxas rätt.

Alternativ och komplement till boxningssäck

Slagboll: Det kan vara kul att köra med slagboll som variation till boxning med boxningssäck. Slagbollen är ett komplement, och inget som ersätter boxningssäcken. Slagsäck: Ett alternativ till boxningssäck. Den ser ungefär likadan ut men står av sig själv på golvet med hjälp av en tung fot. När man slår eller sparkar till slagsäcken går den tillbaka till rak position av sig själv. Hopprep: Att hoppa hopprep är ett bra sätt att värma upp på och det är speciellt vanligt bland boxare. Det får igång svett och andning, tränar benmuskler och ökar uthållighet och fettförbränning. Mitts: Mitts är plattor i olika storlekar som man slår och sparkar på. De hålls upp av en annan person och är rätt kul att ha om man boxas med en träningskompis. Huvudskydd: Om du vill boxas mot en träningskompis.