Frakt & Leverans
Normal lev. tid för mindre paket till ombud: ca 3-5 arbetsdagar
Normal lev. tid för större paket med hemleverans: ca 4-7 arbetsdagar.
När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickar vi ett leveransbesked till dig. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med DHL.
För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.
Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
Fraktavgift
Under 35 kg = 99:-
Mellan 35kg - 70kg = 499:- (Spinning, motionscykel, roddmaskin)
Mellan 71kg - 90kg = 599:- (Crosstrainer, mindre löpband och viktpaket)
Mellan 91kg - 150kg = 699:- (Löpband)
Mellan 151kg - 2000kg = 799:- (Styrkepaket, multigym och större träningsrum)
(Gäller ej offert till företag). Leveranstiden är normalt ca 4-7 arbetsdagar från det att ordern lämnar lagret, beroende på om produkterna finns på Träningspartners lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vid slutförsäljning kan det ta längre tid att leverera. Obs! Vid retur som bokas via oss, så debiteras den faktiska kostnaden som transportören tar från oss och inte de subventionerad fraktpriser som är knyttet till din order.
Leverans till utlämningsställe / ombud
Mindre produkter (under 20 kg) levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till något av DHL:s utlämningsställen. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar. Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det sker en legitimationskontroll vid uthämtning av varan.
Hemleverans
Produkterna levereras ut under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Leverans sker helgfri vardag. OBS! Tänk på att transportören INTE bär in eller bär upp sändningen till din bostad, oavsett om du bor i hus eller lägenhet. Se därför till att du har någon som hjälper dig med inbärgningen. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringstelefonnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, denne måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.
Bor du där det finns grusgång alternativt bor på landsbygd/glesbygd kan Transportören ha problem med att leverera den till närmast dörr. Tänk även på att om du bor på glesbygden eller har ett landställe kan leveranstiden skifta och förlängas med några dagar plus att speditören kan ha färre dagar i vecka då de kör för utkörning.
Notera att vi förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.
Utanför Sverige
Träningspartner.se levererar och administrerar enbart ordrar inom Sverige.
Outlösta paket
Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med distributören. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt samt vägrar ta emot godset har vi Träningspartner rätten att ta ut en avgift på 495 kronor för varje ny utkörning av godset eller ej mottaget gods.
Vid paketförsändelser som skall hämtas hos ditt lokala ombud kan Avisering ske med vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Kunden inte hämtar ut paketet har vi Träningspartner rätt att debitera dig som kund en avgift på 195 kr. Detta gäller också om transportören inte når dig som kund och sändningen skickas tillbaka till oss.
Ändring av order
Om du önskar ändra leveransadress efter att beställningen lämnat vårt lager kommer vi debitera dig som kund en avgift på 299kr ink moms.
Transportskador
Risken för varan övergår på kunden efter mottagandet. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du inspekterar dina produkter noggrant.
Upptäcker du skador på ytterförpackningen skall detta i första hand anmälas direkt på plats till ombudet eller transportören och anges på fraktsedeln. Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst här. Företag ska anmäla transportskador inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Leveransstatus
När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även ett e-postmeddelande med en länk till en leveransstatussida, där du kan följa leveransen från det att produkten/produkterna lämnar vårt lager till dess att de levereras hem till dig.
Leveransförsening
Om en leveransförsening skulle uppstå meddelar vi dig detta via e-post om vi inte kan garantera att din order levereras ut från vårt lager inom 7 vardagar. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi uppmanar dig som kund att häva köpet via e-post, då både du som kund och Träningspartner på så vis tillhandahåller dokumentation. Vi kommer att göra vårt yttersta för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.