Träningspartner använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
 
 
 
Inga produkter hittades!
 

Att träna med Kettlebells!

Om du väljer att träna med kettlebells så ökar du både din styrka, koordination och syreupptagningsförmågan. De senaste åren så har träning med kettlebells blivit en allt vanligare träningsform både hemma och på gymmen.

Kettlebells har sitt ursprung i det ryska jordbruket där de fungerade som motvikter, allt eftersom så utvecklades de till ett styrketräningsredskap.

En kettlebell är gjord i gjutjärn, det finns dock nyare varianter som är gjorda i plast eller gummi. De flesta som tränar med kettlebells använder dock vikter som är gjutna för att få det så realistiskt och tungt som möjligt. De övningar som kräver att man har en kettlebell istället för en hantel utförs lämpligen med en något tyngre vikt.

Det som framförallt skiljer en kettlebell från en skivstång eller hantel är att tyngdpunkten är skild från handtaget. Det har flera följder, men framförallt så passar detta som ett riktigt bra alternativ på styrketräningen då du får en träning med ballistiska, dynamiska övningar då kettlebellträningen består av olika typer av svingar, frivändningar och ryck.

Träningen blir helt enkelt mindre statisk än vad den traditionella träningen är med skivstänger och hantlar.

När det gäller själva träningen så har kettlebellträningen massor med övningar, de flesta av övningarna använder kroppens stora och starka muskelgrupper. Detta innebär dels som tidigare nämnt att de flesta klarar att träna med en hyfsat tung vikt samt att träningen passar till både konditions- och styrketräning.

Vilken vikt skall jag välja?

I början så är det svårt att veta vilken vikt man skall välja. Det som är viktigt att tänka på är att kettlebellsträningen framförallt består av övningar där du använder hela kroppen eller de stora muskelgrupperna(det gör att du troligen klarar mer vikt än vad du tror) Kan också vara smart att ha fler än en vikt hemma då styrkan i kroppens muskler är så pass olika.

2-5kg: De lättaste vikterna passar som startvikter för att lära sig koordinationen eller för dig som inte är speciellt stark. Passar ockå bra till rehabilitering. 8 kg: Bra startvikt för de flesta tjejer. 12 kg: För starka tjejer passar det här som startvikt, annars är det en lämplig fortsättningsvikt när 8kg kg börjar bli för lätt i de ballistiska övningarna. 16 kg: Lämplig startvikt för de flesta killar. Återigen: Bra fortsättningsvikt för starka tjejer. 24 kg: Det här är den klassiska vikten för killar. Starka killar kan ha den som startvikt, och det är även med en 24:a som många klassiska kettlebelltest genomförs 32/40/48 kg: Här gäller det att du är riktigt stark för att kunna träna effektivt.